måndag, oktober 26, 2015

Det blev visst höst till slut.

Efter en väldig massa mildväder så verkar det nu har blivit höst till slut. Träden sprakar av härliga färger, frosten kryper fram och vinden nyper allt mer i kinderna. Hösten känns alltid som att den finns till för att man ska acceptera förändringar. Inte några specifika förändringar som är likadana varje år, men det verkar alltid dyka upp nya saker på höstarna. I år är första året som hästägare på riktigt, vilket gör att årets förändring är att hålla stenkoll på ekonomin. ;) Pengar kommer in och pengar går ut, det är ju som vanligt, men nu ska här byggas buffertkonto utöver det faktum att han ju ska äta och bo också. Så jag har faktiskt börjat se över vart pengarna faktiskt går, och vart de inte borde gå.

Ett smart sätt att dra ner på kostnaderna har faktiskt vara att starta upp en prenumeration på en matkasse. För det första är det underbart att slippa hitta på maträtter varannan vecka, det startar om lusten att hitta på mat för den vecka vi inte har någon kasse. Vi har valt att köpa till en 4 kilos fruktkasse med, så varannan vecka kostar maten mån-fre ca 900 kr. Man sparar dessutom tid på att slippa handla, och i och med det så köper man inget onödigt som man råkar bli sugen på för att man handlar när man är trött och hungrig efter jobbet. Hittills har det varit goda rätter, lätta att laga och ungarna gillar att prova lite nytt.

Jag har även fått för mig att jag ska lära mig att laga indisk mat. Nära jobbet ligger en underbar indisk restaurang med vansinnigt god mat, och häromveckan dök Coops medlemstidning ner med flera indiska recept. Så jag bestämde mig då att jag ska lära mig laga det själv, det är ju så vansinnigt gott. Höstens projekt, helt enkelt. :)

På jobbet sker en viss förändring med, då min fina kollega är på väg tillbaka till arbete efter en längre tids sjukdom. Jag har ju fått vara hennes ersättare sedan i januari och jag har verkligen lärt mig hur mycket som helst och fått lära känna många härliga människor i vår organisation. Nu ska hon börja jobba så smått, så jag får dela upp min tid lite mellan nuvarande tjänst och min vanliga tjänst på Daltorp. Det är superhärligt att se henne komma tillbaka, hon är en makalöst positiv människa och så himla härlig. Jag hoppas hon tycker det känns bra att komma igång igen. :)


Idag är sista vab-dagen för den här gången. Tristan har haft feber sedan i torsdags, men nu är han frisk nog att få gå tillbaka till skolan. Eller till fritids blir det ju, då det är höstlov från skolan denna veckan. Elliot ska få besök av sin kompis som flyttat till Kalmar och han ska stanna tis-fre. Det är så kul att de håller kontakten och att de kan hälsa på varandra så här. :) Det ska bli kul att ha honom här och Elliot har förberett i flera dagar, och till och med dammsugit sitt rum. ;)

Inga kommentarer: