onsdag, maj 06, 2015

Malin har varit hos oss igen :)

I söndags tränade vi för Malin från Stall Drivkraft igen. Hon kommer numera en gång i månaden till oss och det är riktigt kul att verkligen komma igång och jobba tillsammans med Ívi. Visst har vi tränat för Malin innan med, men nu är vi riktigt taggade! Förra månaden blev uppgiften att se till att han går framåt i första hand, och att ta formen i andra hand. Så vi har jobbat på det, både i paddock och ute i skogen. Han har iofs alltid varit piggast i skogen, men även där har jag börjat att "styra och ställa" med honom så att han behåller uppmärksamheten på rätt ställe. Han tappar gärna fokus och bara traskar på, men med ständiga påminnelser om att jag sitter där och vill vara chef så har han blivit märkbart mer uppmärksam på bara några veckor. Samma är det i paddocken, där han gärna blir seg, tung och lång. Nu har vi egentligen bara jobbat framåt, framåt, framåt och struntat nästan helt i vilken form han har gått och det har gett resultat över förväntan måste jag säga.

Nu kom det nya utmaningar, vi travade på i ganska friskt tempo i början för att värma och för att få upp farten. Efter ett tag började vi jobba på en bättre form utan att han för den sakens skull tappar vare sig tempo eller takt. Det är minsann svårare än det verkar när man skriver om det! Ingen kan vara så lång och tung som Ívi om han sätter den sidan till, det kan jag lova.

Så här ser det ut i början av lektionen. Han är lång, segar emot i munnen och jag får driva som en besatt. Därav min mindre snygga sits på en del bilder, det är inte lätt att klämma åt och se snygg ut på en gång. ;)

Efter femtielva varv i trav så börjar han komma på att jag sitter där och vill få fram lite jobb.

Att böja honom och hålla honom uppmärksam är en stor del av jobbet just nu. Han tappar fokus på 3 millisekunder och då måste jag vara alert och påminna. Inte det lättaste i kombination med konstant drivning och allt annat man ska göra samtidigt, men det är ju en del av utmaningen med hästar. :)

Han har ett hyfsat stort steg när han kommer igång ordentligt. 


Malin tog över mitt i för att känna in vad jag behöver göra för att få honom att jobba på rätt sätt och att jobba med att böja honom så han inte drar emot hela tiden är en del av det.

Se! Så himla fin! 2 dm kortare på längden och 1 dm högre på höjden blir han när man väl fått ihop honom. Det är så himla kul att se när Malin rider honom!

Fina killen!

Dags för mig att ta över igen. Testar böjövningen i skritt först...


Därefter i trav och på spåret. Det går riktigt bra :)

Vänta bara tills vi blir starkare längre fram, då ska ni se på snygg häst!

Dagens uthålliga supporter, bus-Mira. Hon hängde i paddocken och fikade, lekte med Elsie och klagade inte en enda gång, fast vi var i stallet i nästan 5 timmar... ;) Hästtjej?

Inga kommentarer: