fredag, april 10, 2015

Ett hett påsklov...

Igår ringde Elliot mig på jobbet vid 9-tiden och frågade efter Aloe vera. Det visade sig att han hade kokat ägg till frukost, varit på väg till diskhon med kastrullen, snubblat på sina fötter och hällt det heta vattnet över sig. Frågade om jag skulle komma hem, men han sa att det nog inte behövdes så jag skickade honom via telefonen in i duschen och sa åt honom att stå där ett tag. 15 minuter senare så ringde han igen och berättade att det nu hade blivit blåsor. Skickade honom tillbaka in i duschen, packade ihop och åkte hem direkt, ringde 1177 på vägen.

Sköterskan bad mig att ringa tillbaka när jag kommit hem och sett hur det såg ut. När jag kom hem så fick jag plocka ut Elliot ur duschen och kika på vad som hänt. På magen hade han en del blåsor och större partier som var ilsket röda, men utan blåsor. På insidan av vaden var huden ilsket röd, men utan blåsor. Ringde upp 1177 igen och fick rådet att åka till VC med honom för bedömning. Packade in barn med kylklampar och blöta, kalla handdukar i bilen och körde till VC. Vi fick vänta ett tag och fick sedan träffa en läkare som kikade på det hela och skickade med oss en hel arsenal med plåster och kompresser av olika slag hem. Vi slapp att åka till Akuten i alla fall.

Väl hemma hade Elliot riktigt ont och hade frossa, så vi bäddade ner honom i soffan med filtar, nya blöta handdukar och bytte ut kylklampen. Vi fick byta några gånger under dagen allt eftersom saker och ting tinade och behövde frysas om. Han var väldigt duktig! Det är inte alla 12-åringar som bränner sig så rejält och klarar av att hantera det tills en vuxen hinner hem. I slutändan så hade han faktiskt en ordentlig portion tur... Det kunde ha gått så himla mycket värre...

Inga kommentarer: