söndag, april 28, 2013

Mammas hästtjej... ;)

Så klart det blev en hästtjej... ;)

Vann ju ett paket ridkläder på Tradera för 40:- och Mira har bott i dem sen hon fick dem i fredags. Idag fick hon äntligen prova dem i stallet! Hon var så stolt när alla sa att hon hade fina ridbyxor och hon grejade så duktigt medan vi gjorde iordning hästarna. Hon sopade, körde hö i skottkärran, plockade upp massa bortborstad päls och borstade hästar. Hon letade upp ridhjälmen också, så att jag inte skulle glömma av att hon minsann skulle rida.

Vi tränade först från marken med Gith. Start och stopp med oss placerade vid hästens bog. Inte så lätt som det låter. Hrönn är hyperkänslig för kroppsspråket och reagerar bara jag höjer handen för mycket. Krävs mycket tänk för att vara uppmärksam på sig själv och hur man går, står, rör sig och flyttar sig. Efter det så tränade vi vändningar, först vände vi med hästen på utsidan och sedan på insidan. Aningens trixigt, men det gick. Hrönn följde mycket bättre bara jag tittade vart vi skulle och vred mina axlar åt det håll vi skulle. 

Sedan satt vi upp och tränade på att rida med sittben och kroppshållning. Ursvårt!! Men så fruktansvärt nyttigt, och häftigt när det fungerar. Red mycket volter och till slut även öppna. 

Mira red hon med. Hon sitter superstadigt i sadeln och håller fint i tyglarna. Inget hålla i sadeln här inte. Hon kunde till och med sitta med armarna rakt ut och händerna på huvudet och bakom ryggen medan Hrönn gick. Fick knyta stiglädren 5 cm under kåpan för att hon skulle prompt ha stigbyglar som Helena. ;) 
Fina lilla hästtjejen! :) Så nöjd!

"Jag kan rida själv faktiskt."

"Mamma, jag önskar pappa, Tristan och Elliot såg mig nu."

Undrar om Hrönn tycker att det var dags att smaka på matte lite... ;)

Kiljan gillar kaffe. Bäst att ta en slurk innan träningen så man orkar. ;)

Gott!
 

Inga kommentarer: