måndag, mars 11, 2013

Varför bloggar man egentligen?

En kär vän som har det tufft messade mig förut idag och frågade om Blogspot som plattform, hon funderade på att börja blogga själv helt av egoistiska skäl. Att få skriva av sig, att kunna gå tillbaka och återuppleva känslan man hade just i den stunden. Fyndigheten med bloggen idag är ju att man lätt kan vräka iväg ett inlägg när man känner för det, och därmed på ett sätt fånga exakt det ögonblicket. Det fick mig i alla fall att fundera...

Jag startade denna bloggen när jag inte mådde så himla bra. Har alltid skrivit dagbok och tänkte väl mig bloggen som någon sorts ny variant av den. När Tristan var på väg övergick den mer till att vara en uppdatering av mående till framför allt familjerna, då vi båda har familj på annan ort. Det är lätt att slänga upp bilder som gläder far- och morföräldrar och lite snabb info om hur läget är. Då och då får jag en tanke, som växer till något mer och sedan resulterar i ett långt inlägg i bloggen. Allt som oftast sker detta när jag retat upp mig på något politiskt beslut, framför allt inom utbildningssektorn. Då blir bloggen min ventil, där jag kan få ut det jag tänker och på så sätt få struktur i mina tankar.

Det har hänt att bloggen plötsligt väckt uppmärksamhet hos fler än jag räknat med, som mitt inlägg om förskolan häromveckan som resulterade i ca 130 unika besök under en dag. Inte riktigt vad jag är van vid. Sedan dess är antalet besökare fortfarande högre än det tidigare har varit. Det är ju trevligt, men det får mig också att känna att jag behöver skriva om något mer än bara vab och hästdagar. ;)

Jag vet i dagsläget inte om jag ska utveckla bloggen mer åt något håll, eller om jag ska hålla mig till familjeuppdateringarna även i fortsättningen. ;) Oavsett vad så gillar jag att sätta ord på vad som händer och sker, så tyst lär det inte bli här ändå. :)

2 kommentarer:

mamsen sa...

Läser din blogg oavsett vad du skriver (men kommenterar sällan. Du och din familj känns närmare oss då. Du skriver så bra kram

Catten sa...

tror man bloggar i första hand för sin egen skull, men som sagt också för att det är ett bra sätt att delge vänner och familj vad som händer och ett mycket bra sätt att lätta på trycket ;)