måndag, mars 11, 2013

Tystnaden talar?

Det blev bra tyst här efter mitt lilla utbrott i förra veckan, och det var ju inte riktigt meningen. Man kan väl säga att jag fick ur mig det jag gått och funderat på och att det sedan blev rätt lugnt. :) 

Jag har funderat en hel del ändå, så klart. Alla som känner mig vet ju att det är en ständigt pågående process i mitt huvud, det kanske är det som gör mig till den virrhjärna jag allt som oftast är. ;) Men genier behärskar även kaos, som man brukar säga. ;)

Folkpartiet slår sig för bröstet via dagens ledare på Expressen. "Alla har rätt till förskola" heter det så fint nu efter deras riksmöte. Det är något med det som får mitt hjärta att hoppa över ett slag, som får magen att knyta ihop sig lite. Som mamma har jag otroligt svårt att förstå hur man kan vilja lämna bort sin lilla älskling så himla tidigt. Jag hade personligen aldrig kunnat skola in min 8-månaders bebis på förskolan, oavsett hur bra och högkvalitativ den förskolan än var. Att då höra dessa politiker skriva så fint om hur alla barn behöver förskolan gör mig smått irriterad! Barn behöver sina föräldrar. Punkt! I alla lägen är det föräldrarna som är viktigast. Jag förstår, så klart, att det finns föräldrar som har det jobbigt, som är ensamma, som inte har det skyddsnät som jag själv har fördelen att ha. Men vem säger att det bästa då är att se till att deras barn får komma till förskolan, och så länge som 30 timmar i veckan? Varför i hela fridens namn stöttar man inte dessa föräldrar ännu mer då? Så att de kan bli den bästa föräldern de bara kan för sitt eget barn? Borde inte det borga för tryggare barn, som på sikt klarar skolan bättre för de vet att de har sina föräldrar med sig? Jag tror att man misstar sig när man tycker att de behöver mer tid i en offentlig miljö tillsammans med kanske 20 andra barn och 3 vuxna.

Alla dessa fina ord är för mig inte värda ett smack! Inte ett enda dugg! Varför då, kanske ni undrar... Jo, för att:
  • Ingen har hittills berättat för mig HUR denna vackra satsning ska genomföras. HUR ska man stötta förskolan så att den ens med gott samvete kan ta emot dessa små barn under många timmar?
  • Vilken forskning lutar man sig mot, och framför allt, VARFÖR tar ingen upp den högst aktuella forskningen om små barns anknytning i förskolan?
  • Hur ska förskolan klara att leva upp till mål och styrdokument med än fler barn i verksamheten, när det är ett problem redan idag?

På det stora hela så känner jag mig faktiskt ganska uppgiven. Föräldrar larmar, förskolepersonal larmar, fackförbunden larmar... Tror någon att det händer för att allt är frid och fröjd i dagens förskola? Tror någon att det händer bara för skojs skull? NÄR ska politikerna lyssna på de som lever det här, varje dag, hela tiden?

Inga kommentarer: