fredag, mars 01, 2013

En avslutande tanke...

Men vilken dag det blev! Mina tankar jag behövde få ur mig i morse väckte aningens mer uppmärksamhet än jag trodde de skulle göra. Min lilla blogg finns till för att hålla far- och morföräldrar informerade om vad vi sysslar med här hemma, och för en hel del hästprat ska jag väl erkänna, och den fick nog en mindre chock över dagens trafik.

Först av allt så vill jag klargöra, att inlägget inte är ett påhopp på Borås. Inte över huvudtaget. Jag har förstått att vissa uppfattat det som att jag kritiserar Borås Stad och det var inte alls det som var min tanke.

Jag är upprörd som människa, över beslut som tas högt över våra huvuden och som sedan har en stor genomslagskraft på varje enskild förskola. De påverkar varje enskilt barn som vistas i verksamheten, och även varje enskild pedagog. Det kan vara svårt att se vart jag kommer ifrån, då jag inte bara är mamma med barn i verksamheten utan även utbildad pedagog i densamma. Jag vill att ni som läser förstår att jag i första hand är mamma, en mamma som tror att den enskilda individens åsikter är viktiga, att alla i samhället har rätten att påverka och att ha sina egna åsikter.

Mina åsikter i den här frågan är många och starka och jag vänder mig emot hur hela förskolan hanteras i det här, på en nationell nivå. Jag är upprörd över hur en värld av vuxna människor beslutar över vad som är bäst för våra barn, utan att ens sätta barnens bästa i första rummet. Det är mycket möjligt att intentionerna många gånger är goda, men man måste följa beslutet från mötesrum till förskola för att förstå hur det kommer att påverka.

Jag vill påpeka att jag menar varje ord av det jag skrev innan, men jag hoppas att detta inlägga kan förtydliga lite av det som blev luddigt förut.

Så, med förhoppning om att ha bringat ytterligare klarhet i saker och ting så önskar jag er en god natt. Ta hand om er och ta hand om varandra.

Inga kommentarer: