lördag, februari 09, 2013

Markarbete med Gith :)

Idag har vi varit några frusna själar som fått äran att njuta av en träning i markarbete på Toarps-Sjögården. Härliga Gith kom tillsammans med Árrodi som är född på gården och som faktiskt är helbror med Iví och Hrönn. Jättekul att träffa fler av Nös-barnen. Humöret har de gemensamt, lika fyndiga allihop. :)

Vi började med teoretisk och praktisk genomgång av öppna och sluta i stallgången. Kan ha sett hemskt roligt ut, men det var väldigt nyttigt att leta rätt på rätt signaler i sin egen kropp. När man väl sitter på hästen är det lätt att ha en massa annat i huvudet så att då ha förprogrammerat kroppen innan. Jag ska verkligen ta till mig det tipset framöver. :)

Efter detta fick vi titta på Gith och Árrodi i paddocken, dels visade hon hur hon jobbar från marken och sedan hur det sedan ser ut när hon var uppsutten. Väldigt intressant! Efter lite fika var det dax för hands-on träning för oss. Det var ju självklart att ta ut Iví efter att ha fått se storebror in action. Fick jättebra tips om hur jag ska röra mig för att skicka rätt signaler med min kropp för att få honom att göra det jag ber honom om. Riktigt duktig var han det lilla fröet. :) Det var så trevligt så vi kör en fortsättningskurs imorgon bitti. ;) Förhoppningsvis blir det en ridtur efteråt, just nu snöar det vidare och är nästan -15 grader... ;) Goda utsikter! He he.


 Gith och duktiga Árrodi visar och ger exempel.
 Ett av Mias bustroll. Om jag nu kunde lära mig vem som är vem någon gång... Jag tror att det här är Sammet... Eller Siden... ;)
Fina Árrodi från Toarps-Sjögården. Han och Iví är allt bra lika både till utseende och rörelsemönster. Han lägger också ett halvt galoppsteg innan han travar och kör ner hela näsan i snön. Släktdrag? :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker att du fångat dagen helt perfekt men det är ju Sammet... kramar