söndag, februari 17, 2013

Kommunikation var ordet, sa Bull

Det har blivit en hel del häst i helgen, trots att Tristan varit riktigt hängig. Ligger stadigt över 39 grader och går bara ner om vi kombinerar Ipren och Alvedon. Äter i princip inget, men dricker tack och lov bra. :)

I fredags kväll hade jag med mig Systeryster i stallet och vi körde intro till hantering ned repgrimma med henne och Kiljan. Det går jättebra! Han lyssnar så fint på henne och är ordentligt uppmärksam. Kul att se hur de bekantar sig. :)

Igår tog jag med Hrönn ut i paddocken, först i repgrimma och sedan arbete i skritt uppsutten. Övade på att låta bli min underskänkel och istället använda sittbenen som Gith sa. Det är fasen inte det lättaste när man är van vid att använda hela sitt ben när man rider. Omskolning i allra högsta grad. Hrönn har bra tålamod med mig. :)

Dagens pass blev ett rent ridpass medan Systeryster och Kiljan markarbetade samtidigt. Gick riktigt bra med öppna i skritt, riden med sittbenen riktigt exemplariskt faktiskt. ;) Skritt på volten gick också bra och hon flyttade fint för tramp i stigbygeln. Så kom vi till traven, där damen och jag har en tendens att bli lite obalanserade och det var samma idag. Inte det lättaste att få en piggelin dam att hålla sig på plats på hal snö. Hon trycker in bogen, genar in i volten och blir supersvår att böja runt innerskänkeln. Inte blir det lättare när jag ska få kläm på skänkelhistorien med. Bitvis gick hon i superfin form och traven är riktigt fin, sedan trängde hon in i volten och bara ökade farten igen. Avslutade med lite riktigt fin tölt runt spåret. Hon är så duktig lilla Hrönn. :) Behöver få ordning på sadeln med, nu åker sadeln konstant framåt, vilket ju gör att jag tynger hennes framdel mer än jag ska och hon lägger sig ännu mer på bogarna. Mycket som ska klaffa är det. ;) Ser fram emot nästa Malin-träning då vi ska få se Kiljan under ryttare. Spännande!

1 kommentar:

liteth sa...

Spännande sa bill :)