söndag, februari 10, 2013

Använd sittbenen! ;)

När Gith ändå är här så körde vi ett pass markarbete till idag. Tog ut Hrönn idag, tänkte det var ett bra sätt att lära känna varandra lite mera på. :)

Först gjorde vi lite övningar, på samma sätt som igår och vi testade lite mer. Vilken skillnad det gör bara jag vet hur jag ska använda min kropp för att få hästen att göra det jag ber den om. Mycket att tänka på! Efter en stunds övningar från marken var det dax att sitta upp och prova lite från hästryggen. Det är verkligen svårare än det ser ut det här! Förstorade och förminskade volten med hjälp av att trampa i stigbyglarna för att hjälpa Hrönn att bygga upp sin styrka genom att trampa rätt.

För att lära mig rida utan att överanvända mina underskänklar så bad Gith mig släppa stigbyglarna och lägga upp benen framför sadeln, här ska vi träna på att rida med hjälp av vårt bäcken. Det är ju inte så svårt att slänga upp benen framför sadeln, men hur sjutton får man hästen att gå framåt då? Efter några tips och en massa fokus för att hitta rätt position på bäcken och sittben så blev det faktiskt skritt. Efter en hel del vinglande och rätt mycket skratt så lyckades vi faktiskt att få till en öppna i skritt, bara med hjälper förmedlade via sittbenen och min kropps positionering. Helt otroligt häftigt!

 Rida med bäckenet. Trixigt värre!

 Igår slapp du undan, men idag så.... ;)
 Duktiga, fina lilla Hrönn!


Inga kommentarer: