lördag, januari 05, 2013

Mör.... men nöjd... ;)

Grusvägarna tinade ju då. Det måste man ju utnyttja till max! 

Dag 1 blev det en tur på Iví tillsammans med Hrönn och Flói. Lilla skogen-rundan var helt suveränt fin, bara att köra på. Storasyster Hrönn lade in gasen kan man väl lugnt säga. ;) Vilken fart det finns i den lilla hästen! Iví skötte sig fint, men passade så klart på att hänga på när syrran drog iväg. Man får inte vara dum... ;)

Dag 2 bjöd bjöd på ännu en Iví-tur, full fart på den killen vill jag lova. :) Härlig tur över kalhyggena på vindlande grusvägar tillsammans med Mia och Hrókur. Mycket nöjda och svettiga hästar som kom hem till gården. :) Nöjda ryttare med. ;)

Dag 3, ja men då kör vi väl dubbelt då! Första vändan blev Lilla Skogen med en extra avstickare mot Dusekärr på Japra, tillsammans med Flói och Vala. Superfin liten häst den tjejen, första gången jag red henne faktiskt. Lite kaxig attityd i början, men jag fick förklara att jag nog var chefen trots allt och efter det gick hon som en klocka. :) Härliga gångarter och trevligt tempo. :)

Tillbaka i stalllet bytte jag och Mia hästar och tog med oss Hrönn och Sprettan på tur runt sågverket. Lite längre tur där vi brukar kunna galoppera ordentligt, men den taskiga snön hade inte riktigt tinat på alla ställen och det låg fortfarande en del is här och var. Båda tjejerna hade roligt ändå och vi fick släppa lös dem där det fanns möjlighet. Man kan väl lugnt säga att det är otroligt mycket häst i lilla Hrönn! Nästan 1 dm lägre än lillebror Iví, men jäklar vad mycket häst hon är! Mycket trevlig bekantskap även hon, fick rida två härliga tjejer på samma dag. Det är bonus det! Behöver jag påpeka att denna sladdriga 3-barnsmamma började känna sig lite öm både här och där efter dessa dagar. Ljuvliga besvär ;)

För att toppa hästdagarna så åkte jag idag med stallkompisen Ulrika till Trollyckans Gård utanför Svenljunga, där det vankades träning för Hinni från Gislaved. Ulrika fick låna en häst där, jag hängde på som observatör och kamerakvinna. Sånt här måste ju förevigas! Det är fantastiskt lärorikt och inspirerande bara att se hur Hinni jobbar med ryttare och hästar och man lär sig massor av att lyssna på honom. Det blev en heldag med härliga männniskor och superfina hästar. 

Det är något särskilt med hästmänniskor... "Välkommen hit och kika, kul att träffas!" Mat fick jag med fast jag inte deltog i själva kursen, stort tack för välkomnandet Monika på Trollyckan och alla andra som var där. :) Man fastnar ju inte mindre för islandsvärlden efter något sånt här. :) 2013 ska bli året då jag lär mig massor om konsten att rida islandshäst och dessutom blir en bättre människa på kuppen! Så det så! :)

Inga kommentarer: