söndag, september 25, 2011

Empanadas!

På gymnasiet hade jag chilensk pojkvän ett tag och blev vansinnigt förtjust i hans mammas härliga piroger, empanadas. Har inte gjort dem på evigheter, men igår tog jag mig i kragen. ;)



Du behöver ca 500 gram blandfärs



2-3 gula lökar, 2-3 vitlöksklyftor och en färsk chili.

Bryn färsen, ha i lök, vitlök och chili. Krydda med paprikapulver (rätt mycket) och lite oregano om du vill. Salt och peppar.

Gör sedan degen. Blanda 10 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver. Lägg 200 gram smör på toppen, häll över ca 2-2,5 dl kokande vatten och rör ihop till en deg. Kavla sedan ut direkt, ta ut cirklar i den storlek du vill ha dina empanadas, en vanlig assiett är rätt lagom.



Fyll med skivade kokta ägg (ca 1/4 ägg per pirog), några russin och ett par svarta oliver, samt ett par matskedar av färsen, vik ihop till en halvcirkel, tryck ihop kanten, pensla med uppvispat ägg och grädda i 200 grader tills pirogerna fått fin färg (ca 20 minuter).



Klart!!

Detta recept kommer från http://nadiaichile.blogspot.com. Jag hade tappat bort mitt gamla ;) Supermumsigt!!!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: