måndag, januari 24, 2011

Söndags-utflykt

Igår var det utflyktsdax! Med goda ambitioner så packade jag i ordning så mycket som möjligt redan i lördags kväll så vi skulle komma iväg i vettig tid. Mira började på lördagen producera äckelpäckelblöjor på löpande band, hon som vanligtvis bara bajsar typ 2-3 gånger i veckan lyckades med 5-6 blöjor på bara en dag. Misstänker starkt tänder, då hon fått 2 tänder på bara en vecka. Mycket tvätt blir det för det har inte direkt stannat i blöjan om man säger så...

Hon kom upp glad i hågen på söndag morgon, babblandes med pappan. Han påpekar så småningom att hon stinker. Igen. Lägger ner henne på handduken för att byta och inser när jag får öppnat pyjamasen att hon har bajs ända upp till nacken. Bara att tappa upp ett bad. Sanerar barn, som är mycket nöjd med att få plaska i badet. Får på henne rena kläder och sätter henne i babysittern. Calle fixar med Tristan som ska ha på sig kläder och jag susar in på toa för att sminka mig snabbt och får på mig själv kläder. Då bajsar hon igen. Lyckas med nöd och näppe rädda kläderna denna gång. 15 pruttar senare börjar jag fundera på om det är dax igen, men det verkar inte komma nåt. Utökar packningen med 4 ombyten kläder och fler blöjor och lägger plastad frotté i babyskyddet. För säkerhets skull ;)

Elliot blev levererad och hans pappa passade på att lägga vantarna på Tristans bilstol, eftersom vi skulle köpa nya ändå. Lastade till slut in alla barn och oss själva och kom iväg. Ungefär halvvägs så insåg vi att bilfirman nog bara hällt vatten i spolarvätskebehållaren. Det hade frusit, kan man säga. När vi väl fick ut nåt att spruta på rutan, så luktade det absolut inte någonting, därav misstanken om vattnet. Sedan frös det igen. Snålt att inte ens ha i lite spolarvätska så inte ledningarna fryser iaf. Det hela mildrades dock av att Calle insåg att GPS:en varnar för fartkameror. Praktiskt.

Vi körde först till Trollhättan och fick mat hos mamma och pappa. Pappas goda gratäng med köttfärs och trattisar är supermumsig! Elliot åt som en häst och fick med sig resten som matlåda. ;) Efter maten åkte vi till Överby för att besöka Beginners som hade kampanj på just de bilstolarna vi var ute efter. Efter provande med barn och diskussion av färger och material så vann Calle och köpte de brun/svarta stolarna med "mocka"-klädsel. Han fick medhåll både av försäljar-tjejen och ett par kunder i butiken när jag hävdade att de borde bli både varma och skitiga och han hävdade motsatsen så till slut blev det såna ändå. Odrägligt dyra sparkskydd köpte vi med för att skydda sätena mot både smuts och avtryck av stolarna.

Därifrån var det vidare till kalas i Grästorp för barnens kusin Felix som fyllt 5 år. Fika och skitsnack i några timmar och sedan packa barn i nya stolar för att åka hem igen. Babyskyddet fick jag sålt hemma hos min bror till ett par kompisar till dem, min gamla klasskompis och hans tjej som väntar en liten till. Så slapp vi släpa hem det med, det var ju skönt. :) Trötta ungar sov på vägen hem, Tristan hade en ilskeperiod strax innan Fristad så vi stannade och justerade hans stol lite, men han blev mest förbannad för han inte fick komma ut ur bilen. Väl hemma blev det snabb pyttipanna innan barn skulle i säng. Elliot käkade matlådan han fick av morfar ;)

Mira somnade vid 22-tiden och sov i sin säng hela natten! Vaknade inte förrän vid 10 idag. :) Tristan la vi vid 21 igår och han kom upp när jag gick upp med Elliot, som sov över istället för att komma sent hem till pappa. Han hade en period inatt då han inte skulle sova utan skrek och hostade, men han fick vatten av Calle och lugnade sig så småningom och somnade igen.

Nu sover båda små, men jag tänkte ta en liten sväng när de vaknar sen. Behöver hämta ett paket och lämna in en retur till H&M. Vädret för stunden får avgöra om det blir bil eller vagn. Mira har hyfsat ont av att vara ute i kyla, speciellt om det blåser lite, då får hon panik och andas inte. Dumt.

1 kommentar:

mamsen sa...

Tack, roligt att ni kunde komma och att kusinerna fick träffas, fler sådana möten tycker pappa och jag. Hoppas att lillasyster med??? kan vara med
Kram ni goa människor stora som små