onsdag, januari 12, 2011

Snabbvisit på barnmottagningen

Igår fick jag och Mira en utflykt fram på kvällskvisten då vi fick ta en tur till barnmottagningen på SÄS. Mira började låta skällig i hostan och med två bröder som redan gått igenom det här med falsk krupp och dessutom Tristans förkylningsastma så ringde vi 1177 direkt faktiskt. Bättre att förekomma än att förekommas så att säga. :)

Sköterskan jag pratade med på 1177 tyckte det var lika bra att vi åkte in, så en halvtimme innan dom stängde så var vi iväg. Kändes rätt fånigt att komma in till en tom barnmottagning med en unge som log sitt allra sötaste leende och gurglade glatt när sköterskorna pratade med henne. Vi fick ett rum hur som helst och sköterskan kollade syresättning och puls, fina värden båda två. Vi vägde, 7890 (!) gram och tempade henne (37,3). Inte hostade hon längre heller. Ja, ja. Vi fick iaf vänta på läkaren som kom och lyssnade, frågade om familjehistorik när det gäller astma och allergier och klämde och sedan konstaterade att hon inte hade någon krupp utan att det istället var lite väl mycket slem i lungorna.Tydligen kan det bli så när det finns kraftigare allergier i familjen och det finns ju lite på pappas sida. Det kan påverka även om hon själv inte är, eller blir, allergisk och trots att det hoppat över hennes pappa. Dock ville läkaren inte göra något åt det eftersom det är kroppens naturliga försvar mot infektioner och det måste lära sig arbeta. Så vi var hemma igen ganska exakt en timme efter vi åkte hemifrån. De kanske tyckte det var lite trevligt med nåt att göra på barnmottagningen ändå, eftersom vi var enda patienten där. ;)

I natt har vi faktiskt sovit ganska gott. Hon har ammat några gånger, men hon har varit hyfsat ren i näsan hela natten och verkar ha sovit bra. Tristan var smått orolig ett tag men lugnade sig efter besök av pappa. Det är lustigt, går jag in på natten och ska lugna honom så ska han bara upp, går Calle in så går det så bra att somna om igen. Alltså har det blivit Calles jobb. ;) Tristans nattjour. Han sov till 8 idag och kom upp lagom för att säga hejdå till Elliot innan han gick till skolan.

På fredag kommer vår nya bil. Blir tjusigt det. Inte för att jag kommer att köra den, men ändå. Tydligen ska Calle köra den till jobbet, så jag och barnen får ha Peugeoten hemma. Inte för att vi direkt åker iväg en massa, men det är ju lustigt att en familjebil ska köra honom till jobbet och jag och barnen ska knö med den gamla. Kul för hans jobbarkompisar som får åka fint till jobbet, kul för mig som får knö i den pålitliga, men inte direkt barnanpassade Peugeoten. Vänta bara tills jag ska börja jobba igen, då får jag SÄKERT köra den nya bilen till jobbet med... eller inte...

1 kommentar:

mamsen sa...

Oj,oj jobbigt när alla blir sjuka samtidigt, fördelen är väl att det inte blir så långdraget men ändå. Sköt om er
kram