tisdag, januari 11, 2011

Sjuklägret

Mira var igång och toppade feberkurvan med 39,2 igår kväll. Tristan fick feber igen, dock inte högre än 38 grader. Efter han lagt sig började han hosta, kruppvarning. Suck! Mira är supersnorig, och hon kunde inte ligga ner och sova. Fick sitta upp i sängen med henne hängande på axeln. Efter ett par timmar drog Tristan igång, ledsen med krupphosta. Calle gick upp och inhalerade honom, varpå ungen så klart blev tokigt i gasen av Airomiren. Vid 1.30 la jag Mira på mage i sängen och gick upp till pojkarna. Tristan fick sitta i knät ett tag, sedan la vi honom igen. Han höll sig tyst och somnade nog direkt. Vi la oss, och då drog Mira igång. Ingen luft alls genom näsan, stackars liten. Hon grät förtvivlat, vilket var jobbigt nog utan luft igenom näsan. Så det blev ännu en omgång med saltlösning, nässug och sedan baby-nezeril. Gjorde väl så där med nytta kanske. Vi somnade nog nån gång vid 4 gissar jag. När Mira somnade hade jag svårt att sova själv pga min egen näsa och ont i halsen.

Klockan ringde 7.15 och jag krälade mig ur sängen utan att väcka Mira, väckte Elliot och hann in på toa innan hon vaknade. Fick ta upp henne, rensa näsan igen och sedan fick hon välling. Elliot kom upp ordentligt och fixade duktigt sin frukost och kom iväg till skolan. Strax efter 8.30 tröttnade Mira och ville sova, men kunde inte somna ordentligt så jag gick och la mig med henne så fick hon snutta sig till sömns. Fördelen är att när hon är täppt i näsan så släpper hon taget när hon ätit klart. Det gjorde så klart att jag somnade jag med. Vi sov till 11.15! Det var skönt. Tristan vaknade 11.30, det nattliga äventyret tog uppenbarligen på krafterna.

Tristan hade fortfarande feber så mer Alvedon, sedan Pulmicort x 2. Han ska ha det 2 gånger om dagen i en vecka vid infektion och sedan 1 gång om dagen ytterligare en vecka, och det blev verkligen dax att göra det nu. Han uppskattar fortfarande inte sin Vortex men det får gå. Jag håller fast både honom och masken, han skriker men får i sig medicinen. Inte så trevligt, men funktionellt.

Vid 14-tiden lyckades jag få Mira att somna, sedan satt Tristan i knät en stund och gick och la sig sedan. Första koppen kaffe fick jag strax innan 15 och då behövdes den verkligen. Huvudvärk! Nu kommer snart Calle hem och det ska bli skönt. Han får ta en unge så tar jag den andra. :)

Inga kommentarer: