onsdag, januari 05, 2011

Lägesrapport

Då byter vi bakgrund i väntan på våren och varmare tider. :) Hoppas kan man ju alltid, trots att snöplogen precis förstört all den fina skottningen jag gjorde igår. Typiskt. Är inte på humör för skottande idag. Trött! Skönt att Calle ska vara hemma torsdag-fredag. Han ska röja mer i källaren, men alltid skönt att han finns i huset iaf. Känns lite lättare på nåt vis. Vi behöver dessutom verkligen få klart Elliots nya rum, så Tristan kan få Elliots gamla och Mira kan ta Tristans. Hon behöver dessutom få ta över spjälsängen. Hon sover bra i resesängen men krälar upp mot kanten och krafsar på den så hon vaknar av ljudet. Kan vara så att hon skulle behöva sova på rygg istället för att inte knö runt i hörnorna i sömnen.

Just nu är planen att få henne att sluta amma på nätterna med. Har alltid en bra plan när jag lägger mig, men så står man där mitt i natten och vill bara somna om och då är det lättare än lättast att bara flytta över henne till vår säng och ge henne bröstet. I söndags och måndags åt hon morot- och palsternackspuré och igår smakade hon på en med kyckling och grönsaker. Hon gillar det verkligen! Så 1-2 mål matpuré eller gröt får hon per dag nu. Har köpt 6 månaders havrevälling med, ska gå över till den när denna omgången NAN 2 är slut. Se om inte den kan mätta lite bättre än bröstmjölksersättningen. Ska dock inte klaga för mycket. Hon sover faktiskt större delen av natten i sin säng, om inte nån rap fastnar och hon vaknar av det. I natt tex så flyttade hon över till oss först vid 5-tiden. Men lite bättre kan det allt bli. :) Köpte nya nappar igår för att testa en annan form. De vi har verkar inte sitta så bra i hennes mun, blir ett glapp så hon suger inte så den fastnar. Köpte gummi istället för silikon med eftersom hon är så förtjust i bröstet och gummi är mer hudlikt.

Tristan vräker på med 2-ordsmeningarna, han är hejdlöst rolig! ;)
Titta mig! Titta mig! Buuuse mig! säger han när han hittar på hyss.
Ulock gååå, pussa till! Dvs gå till julbocken och pussa den en gång till.
Mira äääng, sitta mig! Lägg Mira i sängen och sitt med mig i fåtöljen. ;)
Han har skaffat sig en förkärlek för pappas PS3:a och står vid trappan och säger bedjande "pela!". Nu har vi den här uppe en sväng så nu går han runt med en handkontroll och försöker styra vad som rör sig på tvn med den. I morse var Björn Ranelid på tv. Tristan pillar på kontrollen, kollar på tvn, pillar på kontrollen, kollar på Ranelid igen och säger besviket "näääääää!". Ha ha! Nog för att Ranelid är egensinnig, men att han inte lyder en PS3-kontroll måste ju vara höjden av ofinhet. ;)

Elliot har myror i byxorna. Allt är tråkigt, inget finns att göra, när han vill leka vill ingen kompis det och när kompisarna vill leka så har han ingen lust. Resultat: Han drar runt inomhus med klåda i hela kroppen och kan bara ta det lugnt om han får spela PS3:a. Nu har jag meddelat honom att han åker ut i snön imorgon vare sig han vill eller inte. He he. Fast han har klagat på ont i halsen i 2 dagar nu och igår vid middagen var han helt glansig på ögonen och rödmosig så han är väl inte helt hundra han heller. Tror inte han varit hemma så här mycket sen han började skolan här. Han kanske mår bra av en kompis-paus, de umgås ju konstant annars. :)

Min plan för resten av veckan är att tvätta upp sista tvätten i tvättstugan, göra ett röj i vårt rum, uppenbarligen att skotta mer snö och förhoppningsvis att få till en dejt med systeryster framåt helgen. :) Ska göra lite mer bröllopsplaner med. :) Fick en bokningsbekräftelse från kyrkan idag, blev hemskt seriöst här direkt. Det står svart på vitt att vi gifter oss i Caroli kyrka kl 17 11-11-11. Wiiiee! :)

4 kommentarer:

Frida sa...

Åhh vilken fin bakgrund du hittat:-)
Kände inte igen den, så var ju tvungen att kika om det fanns nya, och oj massor av fina ute nu ju!
Så jag gör väl som vanligt och byter samtidigt som dig, eller åtminstone inom de närmaste dagarna ;-)

Carol sa...

Angående lamskärmar, jag tog en sväng till Ljusexperten i Lundaskog och köpte tre nya idag. Finns både billiga o lite mindre billiga. Jag köpte 2 till sovrummet för 79:- styck fast jag hade velat ha dem för 179:- styck och lampfötter till som kostade 279:- men shit det hade blivit för dyra lampor för mig, jag är inte så mycket för märkesvaror på sånt och vill inte betala massor för att det står "PR ram" på.. Hoppas du hittar nått!

Carol sa...

LAMPskärmar ;)

mamsen sa...

Mycket på gång, lycka till
kram