lördag, januari 22, 2011

Fixar-lördag

Igår hade vi sällskapslunch med familjen Berggren. Jag gjorde lasagne som serverades med sallad och ett glas rött. :) Trevligt som vanligt. Till efterrätt blev det björnbärspaj och vaniljvisp. Mumsigt. Tristan åt som en häst, både lasagne och paj. :)

Mira väckte jag vid 16-tiden för att se om hon kunde sova bättre på natten om jag snodde lite av hennes dagsovningar. Så här i efterhand var det kanske inte så smart. ;) Hon sov några små lurar till och från under kvällen, men var väldigt vaken. Bra! tänkte jag. Hon somnade inte förrän vid 1 i natt... Mindre kul.

Tristan är dock den mest spännande historien. Han sov ingen middag alls, på hela dagen. Han blev trött som attan, jag la ner honom, då var kl 17 ungefär. Han somnade in, sov kanske 20 min och vaknade illvrålande. Upp med ungen igen så han fick lugna ner sig, sedan var det ju kört. Inte skulle han sova inte. Fick omkull honom vid 22-tiden, vet inte om han ens hann somna, men illvrål igen och behövde ny blöja. Framåt 23.30 hade både mamsen och papsen tröttnat och ville verkligen sova. Unge herr Illvrål tyckte inte alls att det var läggdax. Så det slutade med att han fick vara uppe, men vi gick och la oss. Så där stod han i hallen och skrek och stampade i golvet, han var såååå arg! Nu hade vi ju så klart inga planer på att lämna honom där hela natten, så vi var ut och försökte prata med honom ett par gånger. Då vände han på klacken och gick ut i vardagsrummet och skrek ilsket därifrån istället. När värsta ilskan lagt sig så kom han bort till vårt rum och skulle kramas. Han ville absolut inte ligga hos oss, så jag fick gå och sätta mig med honom i fåtöljen och så småningom somnade han i mitt knä så jag kunde gå och lägga ner honom. Då var kl 2! Maken till enveten unge! Mira var inte mycket bättre, hon höll låda i sovrummet för papsen tills klockan var strax efter 1. Tristan kommenterade hennes pladder när vi satt i vardagsrummet. Mira vaken! Jo tack... ;)

Idag vaknade dom vid 10 båda två och vi gick upp och åt frukost. Mira, som fått plötsligt fart på magen, producerade den fjärde äckelblöjan bara sen igår eftermiddag och sedan var hon toktrött igen. När hon somnat och lagts i sängen så satt Tristan i knät en stund, sedan var det sängen även för honom. Först lyckades han dock få lite paj från gårdagens rester... Huvudet på sned och "nälla pappa calle bulle?" Vilken snäll pappa Calle kan motstå den? Vart är bullen, sa Calle. Paj! sa Tristan och pekade på kylen. He he.

Båda barnen i säng, så jag gick med Calle ner i källaren. Han har rivit väggsnutten som skulle vara i duschen nere i spa:t, för han ska sätta glas där istället och jag har sopat ihop och paketerat alla puts- och lecablocksrester så det går att röra sig där nere. Nu gjuter Calle platå för de nya tvätt- och torkmaskinerna där nere. Han verkar dessutom tycka att han behöver högre fart med renoveringen, för han slog av programväljarvredet på tvättmaskinen när han rev väggen. Så nu blir det intressant att försöka tvätta, utan att veta vilket program man hamnar på. Ha ha! Så nu vill jag ha in de nya maskinerna ännu fortare ;)

Inga kommentarer: