måndag, december 06, 2010

Indisk mat, barndop och kökstjänst :)

Ja, den här helgen den for iväg i 180 knyck kan man ju säga. Fixandet med dopet har ju varit igång ett tag och i fredags fick jag nyckeln till församlingshemmet vid 11. Städade ordentligt hemma under dagen, vi skulle ju få besök efter dopet så det var lika bra. Städningen var minsann precis klar när klockan slog 17.30 och det var dax att dra sig ner till stan och käka middag hos Pernilla och Magnus. Hon Buzzador-testar ju Santa Maria India så det var testardax. God mat och attans trevligt sällskap var det. :) Vi tog oss hemåt vid 21.30 för omkullpetning av trötta barn. Hemma väntade Helena och Lisa som skulle sova över för att vara på plats och hjälpa till på dopdagen.

På lördagen var det upp vid 8 och fixande av frukost. Sedan packade vi ihop saker och åkte till församlingshemmet och ställde i ordning möbler och dukade lite. Hem igen för att dekorera en massa mini-cupcakes, jag gjorde frosting och syster var kreativ. De blev attans söta. :) Därefter var det dusch och påklädning av alla inblandade. Vid 12-tiden ramlade det in släktingar med dopklänningar och diverse tillbehör i form av tårtor och annat. Strax innan 13 åkte vi upp till kyrkan. Mötte Anna och Magnus i dörren och fick en present redan innan dopet. Ett supersött silverhalsband att ha på under dopet. Anna hade gjort ett litet hjärta, stansat in Mira och monterat en liten sten på. Supersött!! Kolla gärna på Annas sida, Anasilver, om du är intresserad. Ska lägga upp foto här så småningom.

Dopet gick bra, Mira var trött som attan men ändå tyst och nyfiken. Förutom när det blev dax för vattnet, då protesterade hon en del. När prästen Peter höll upp henne i luften efteråt så blundade hon och skrek. Typiskt Miran, skrika fast hon somnat. ;) Som sin brorsa. Lisa sjöng så fint, Sarah Dawn Finers Kärleksvisan från kronprinsessans bröllop. Vacker låt.

Efter dopet var det förflyttning till församlingshemmet och dax för kak- och tårtbuffé. Vi hade jättetrevligt måste jag säga. Alla vänner och familj som förgyllde dagen med sin närvaro och hjälp med dukning och sånt. TACK till allihopa! Mira fick så fina presenter och alla barnen lekte så fint. Under hela tiden var det inte en enda olycka eller skrik från någon. Fantastiskt.

Mira somnade då 15 minuter in i sin fest och sov tills vi hade städat klart. Sen var hon vaken medan vi åkte hem och ungefär 20 min efter vi kommit hem, sen sov hon hela kvällen. Jobbigt att döpas minsann. ;)

Söndagen började rätt saktfärdigt men vid 12 fick jag nog och åkte och handlade. Ingen mjölk hemma så jag kunde inte ens dricka kaffe. Illa! Så jag handlade både mat och lite saker till bakande och åkte hem. Elliot fick lite färdig pepparkaksdeg och satte igång och bakade och jag kokade gräddkarameller. Under tiden körde jag sista städningen från dagen innan och vi lyssnade på julmusik. Efter karamellerna gjorde jag pepparkaksdeg till ett hus, som ska bakas ikväll är tanken. De malda nejlikorna jag köpte glömde jag nog i kassan efter betalning för de fanns på kvittot men inte i påsarna. Tur att jag hade hela nejlikor hemma och en mortel. I affären fanns inget vettigt bröd heller så jag satte en deg och bakade två fina limpor med. Frös in 1½ och lämnade en halv framme för frukost. Så klart brödet var ute ur ugnen så plockade jag av köttfärssåsen från spisen och byggde ihop en jättelasagne till middag. Sen var det småplock och fix ett tag och sen blev det middag. När jag summerade dagen insåg jag att jag varit på fötter i köket från 12.30 till 21.00 ungefär. Ett hyfsat dagsverke kanske. ;)

Tristan ägnade kvällen åt tokprotester och var inte i säng förrän vid 22. Glad kille. ;) Men till slut somnade han iaf.

1 kommentar:

Lisa sa...

Tusen tack för att jag fick vara en del av erat dop! Ni har underbara ungar och det är alltid lika roligt att umgås med er! Kram Lisa