fredag, november 19, 2010

BVC-besöket från h-vete ;)

Idag var det dax för veckans utmaning, BVC-besök för båda barnen samtidigt inklusive vaccinering av båda. Hua!

Bilen ville inte köra oss idag heller så på 9 minuter lyckades jag få ner två ungar i dubbla kläder, overaller, mössor, vantar, skor och tossor i åkpåsarna i vagnen och fick dessutom på mig själv både tjocktröja och jacka. Inte illa. På 14 minuter sprintade vi sedan till BVC. Ni som vet hur det ser ut här vet vad som gäller då, uppförsbacke!! Mamman-utan-flås rasade in i väntrummet på BVC helt utan någon anda i halsen alls. Heeeelt färdig! Dax för avklädning. Det tar ingen tid alls vill jag lova.

Väl inne i rummet hos Helena får Tristan ilske-ryck och vill inte att dörren ska vara stängd. Tokarg och illvrålande! Härligt... Får hur som helst av Mira kläderna och vägd och mätt. 62 cm lång och 6950 gram tung. Mammas lilla stubbe! ;) Huvudmätning uppskattas inte som vanligt men hon lugnade ner sig när hon fick på sig en body igen. Tristan skriker genom hela det här. Mira placeras i mammans knä och får 1 vaccinationsspruta i varje ben. Mira illskriker. Ilske-brorsan blir plötsligt tyst och superfascinerad! "Till! Till!", kräver han av Helena. Dvs han vill att syrran ska få fler sprutor. Elaking. ;)

Mira tystnar så smångingom och får på sig sina kläder igen och placeras på en filt på golvet. Illskriker. Inte kul alls. Tristan blir av med kläder och blöja och sätts på vågen. Det går fint... Läggs på skötbordet för att mätas. Där går gränser för Tristans stolthet. Utsträckt på bordet med en mamma som håller huvudet och Helena som sträcker ut hans ben, NAKEN till råga på allt, får han nog. ILLVRÅL! Huvudmätningen uppskattas inte här heller... Hur som helst så är han 83 cm lång och väger 11350 gram. Han lugnar sig när han får på sig blöjan och tröjan, Mira vrålar än. Tristan vill ha nussen och då går allt bra, sitta mammas knä är bra. Helena tar upp Mira lite så blir det plötsligt helt tyst. Det ringer i öronen. ;)

Mira placeras i syskonsitsen i vagnen och får titta på pippin, då håller hon sig tyst och lugn. Den är fin den. :) Tristan inser alltför sent att det nu är hans tur att vaccineras. Argare än argast blir han fasthållen av mamman och får en spruta i benet. Ilskan vet nu inga gränser när en trött, hungrig, förödmjukad och vansinnesarg Tristan dessutom får ont. Dock tvärtystnar han fort när jag informerar om att vi nu ska hem. Tro mig.. Han kunde inte få på sig kläderna fort nog för att komma ut ur det där rummet. ;)

Efter påbyltande av kläder och nerpackande i åkpåsar så gick vi via apoteket hem. Mira somnade direkt när vi började gå och Tristan var nära han med. När vi kom hem så fick Tristan en tallrik gröt med hallon medan Mira sov vidare i vagnen. Efter gröten blev det vila för ilskemannen och jag fick plocka upp Mira ur overallen och mata lite med välling. Efter ett tag somnade även hon om.

Här kommer då den fina insikten... Klockan är nu 12 på dagen och jag har fått i mig 2 skedar av Tristans tomtegröt, vid 7.45, en halv kopp kaffe vid 9 och ett glas juice när vi kom från BVC. Dax att äta kanske? Hittade tack och lov en färdig thaisoppa i kylen som jag nu ätit. Pusta lite i soffan, sen röja upp alla ytterkläder som jag slängt på hallgolvet och lagom tills dess kommer nog Calle hem så vi kan åka till stan och kolla in Grands lokaler. Se om vi får ordning på Peugeoten med. Puh! ;)

Min BVC-sköterska Helena skrattar alltid så när jag är där. Hon hävdar att det krävs en viss typ av människa för att överleva sånt här... Kan jag tro... He he! ;)

5 kommentarer:

Frida sa...

Haha.. jag håller med Bvc sköterskan, bara undrar hur det ska gå när jag har 2 illskrikandes barn? Jag slänger väl ut den ena ;-)
Vad har jag gett mig in på?!

Maggan sa...

Du har all min medkänsla!! Tror jag har flash-backs i nacken! Stackars alla och stor kram.

Linda W sa...

Helena skrattar alltid, åt/med alla!
Hade henne med nr 1 & 2 :)

Linda W sa...

Helena skrattar alltid, åt/med alla!
Hade henne med nr 1 & 2 :)

Linda W sa...

Helena skrattar alltid, åt/med alla!
Hade henne med nr 1 & 2 :)