tisdag, augusti 10, 2010

Vecka 39

Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

***************************************************

Bestäm dig för att det är dax?? Det var länge sedan jag bestämde mig för det. ;) Inte fasen har det hjälpt. ;)

Idag har foglossningen flyttat på sig och jag har tokont på helt nya delar av höfterna. Omväxling förnöjer? Mejlade FK igår för att försöka få något besked om de tänker ta beslut i mitt ärende snart eller inte. Fick ett fint standardsvar om att handläggningstiden är max 30 dagar, dvs jag bör få beslut senast 16 augusti. Inte alls det jag ville veta, så jag mejlade dem igen efter att ha kollat extra på min sida och händelserna de registrerat där. Får inte riktigt ihop hur de registrerat saker och ting alls, jag bör ha fått min blankett om sjukpenning bra mycket tidigare än jag fick. Så nu väntar jag på svar igen. Störande att de alltid tror att man inte läst infon som finns på sidan och bara copy-paste:ar och skickar iväg. Jag har ju lusläst sidan innan för att hitta svar, nu får dom helt enkelt anstränga sig lite till.

Han lilla solstrålen springer nu snart här. Han har fått upp en sabla fart på gåendet och ägnar större delen av dagarna åt att göra rundor i huset. Under tiden babblar han konstant och försöker även göra andra saker samtidigt som han går. Inte helt smart kanske, men testa kan man ju alltid. ;)

1 kommentar:

Sandra -Vildkatten sa...

Mailade kanske i förra veckan och fick svar idag. Så det tar några dagar men man vill ju gärna veta med en gång. Hur svårt kan det vara liksom