torsdag, juli 01, 2010

Recept on demand ;)

Här kommer recepten Linda ;)

Rabarbersaft.
3 kg rabarber i bitar
3 citroner (hackade)
3 apelsiner (hackade)

Blanda all frukt i en stor bunke och häll över ca 2 liter kokande vatten. (Jag tog lite mer än så)
Rör om, ställ svalt i 1-2 dygn. (Rekommenderar 2 dygn mer än 1)
Sila saften och rör i ca 3 kg socker (eller efter egen smak). Tillsätt ½ tsk vinsyra per liter saft.
Häll upp på flaskor. Klart!

Rabarbermarmelad.
Använd frukten som blir över efter saftandet. ;)
Väg upp 1 kg frukt, kör i mixer så det blir lite lagom bitar kvar i. Gör som syltsocker-paketet säger. ;) Dvs 1 kg frukt, 1 kg syltsocker, koka upp under omrörning, låt sedan koka kraftigt i ca 10 min. Rör om ibland annars fastnar det i botten. Häll upp på rena burkar och stäng locket. Klart! :)

Finns mycket utrymme för egen smak och improvisation i det här, men jag har testat det här eftersom det e första gången jag gör dom. :) Saften blev jättebra, marmeladen ska jag testa på mackan imorgon bitti. :) Ha så skoj!

3 kommentarer:

Frida sa...

Tror det är någon annan som tagit över husmoders sysslorna ;-)
Men oj vad sugen jag blev på att göra egen saft och marmelad, får odla rejält till nästa år :-)

Sandra -Vildkatten sa...

Kanske en dum fråga men vad vet jag... menade du resten av rabarberna som är kvar i landet eller faktiskt sörjan efter kokandet av saft??

Linda W sa...

TACK!! :)