lördag, maj 01, 2010

Frallor på begäran :)

Lenas kuvertbröd (24 st)

50 gr jäst
5 dl mjölk
50 gr smör
2 tsk salt
2 msk sirap
½ dl vetekli
ca 12 dl vetemjöl special

Värm mjölken till fingervärme, lite varmare om du använder torrjäst. Smula jästen i en bunke, häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig.

Tillsätt: rumsvarmt smör, salt, sirap, vetekli och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk i 30 min.

Arbeta samman degen på mjölat bakbord. Kavla ut den till en platta, ca 1½ cm tjock. Pudra över lite mjöl och dela i portionsbitar. Lägg på smord plåt eller bakplåtspapper. Låt jäsa 30 min.

Grädda mitt i ugnen, 225 grader, ca 10 min. Låt svalna på galler.

De här frallorna är tokenkla att göra, speciellt om du har en hushållsassistent som gör jobbet åt dig. Du kan variera mjölet med, tex byta ut delar av vetemjölet mot något grövre. Jag brukar heller inte pudra över mjöl när de är utbakade, för jag vill ha helt släta frallor. Det gör man ju som man vill. :)

Lycka till!

Inga kommentarer: