tisdag, mars 23, 2010

Jag överlevde...

...konstigt nog att gå till tandläkaren. Igen. Tur var väl det.

Efter att ha misskött mig å det grövsta och skippat allt vad tandläkaren heter i 10 år så var jag tvungen att söka akut sommaren 2007. Trodde jag hade ett hål, men det visade sig att min otrevliga mängd tandsten hade sett till att mina tandhalsar blottats och alla ilningar kom därifrån. Det tog 4, hyfsat obehagliga, besök hos tandhygienisten för att få bort tandstenen till att börja med och nu får jag gå 2-3 gånger om året. Straffet för det hela är att jag ligger i riskzonen för tandlossning, eftersom tandstenen äter på benet tänderna fäster i. Inte skoj att riskera sina tänder när man bara är 32...

Rådet är väl helt enkelt, gå till tandläkaren även om det kostar pengar... För går det riktigt illa så kommer det kosta dig dina tänder helt och hållet.

Nu ska jag fortsätta vara duktig med mellanrumsborstar, tandborste och Listerine så att jag kan få mina tandköttsfickor att läka så att tandstenen inte får fäste och kan äta mera ben. En läxa jag lärt mig den hårda vägen.

1 kommentar:

mamsen sa...

Tänder är viktiga