torsdag, januari 28, 2010

Vecka 11 - inskrivningskalabalik ;)

Vecka 11

Mamsen:
Det syns fortfarande inte att du är gravid, men du kan känna det mycket tydligt. Den trötthet som många känner är ett tecken på att man ska ta det lugnt. Vissa kan känna sig svimfärdiga om de tvingas stå upp en längre tid, till exempel på bussen. Det beror på att blodtrycket är lägre.

Lilla kakan: Huvudet är nu rundare och ögonlocken är tydligare, de har redan öppnats och kan slutas vid beröring. Händerna kan också stängas vid beröring. Nu är fostrets alla viktiga organ i stort sett färdiga och ska bara växa i storlek. Ännu kan du inte känna att fostret rör sig, men vid ett ultraljud kan man se rörelser.

**************************

Så ser det ut just nu. :)

Idag skulle vi då skrivas in på MVC, hos BM Åsa som vi hade med Tristan. Kul att se henne igen. Inskrivningssamtalet var ju lite som vanligt, inget direkt nytt från förra gången. Eftersom dagen idag började med att läkaren från SpecMVC ringde och sa att dom glömt ta prover i måndags så hade jag med mig remissen så Åsa kunde kika på den. Det hela slutade med att Åsa bara stack mig i fingret och tog HB (131) och socker (6,1) och sedan fick jag med mig fler remisser. Fick underkänt på urinprovet dock, hade 2+ på äggvita så jag ska tillbaka med ett morgonprov nästa vecka. Inget farligt så men Åsa ville kolla upp det extra eftersom jag nu inte ska tillbaka till henne förrän jag är i v 25, i maj nån gång. Kommer få komma lite extra dock för numera kollar dom även struman på gravida så antagligen får jag komma var fjärde vecka för provtagning, man har nämligen insett vilken inverkan bristen på thyredeahormonet har på foster så nu är man mycket uppmärksam på sånt. Bra tycker jag.

Proverna jag måste ta för APC-resistensen heter APTT och TPK och de kan bara tas på labbet på SÄS, för de måste vara helt färska när man analyserar dem annars fungerar de inte. Så vi tog blod för att kolla koagulationen och antalet trombocyter. Sedan tog vi THS och fritt T4 för att kolla struman så den håller sig i ordning och till slut tog de även blod till de vanliga mödravårdsproverna (HIV, blodgrupp, osv). Tacksamt att jag slapp bli stucken flera gånger dock.

Systeryster var med på MVC och roade Tristan och sedan käkade vi lunch med Eva, som vi hittade på MVC. Eva åkte sedan med mig upp till SÄS och höll ett öga på Tristan som valde att sova i vagnen under tiden jag tog prover. Systeryster satte vi på tåget till Thn och vi körde hem Eva efter SÄS.

Väl hemma så fick jag petat i mig en macka och nu får jag äntligen kaffe! Tristan har kollapsat i sängen efter att ha varit vaken mer eller mindre hela stadstrippen, förutom några små lurar under bilresorna och när vi var på sjukhuset.

2 kommentarer:

Maggan sa...

Var rädd om dig (och stjärnan,förstås)! Vagnen låter tekniskt avancerad men du har ju en ingenjör i huset så det skulle väl gå. Värre för en farmor eller liknade.Kram

mamsen sa...

Verkar praktisk men blir det inte mycket som skvätter in i den nedre vagnen?