fredag, december 18, 2009

Pepparkakssticks med ädelost

Då kör vi en favorit i repris från förra julen. :)



Detta ska räcka till 12 snurror, men gör så stora du vill, eller små. Jag brukar göra lite smalare remsor, men inte för smala, då ramlar dom isär. Snurra dom ordentligt med så den goda osten inte smälter ut i mellanrummen och bara hamnar på pappret. ;)



1 ark färdig smördeg (låt den tina! svår att kavla annars ;) rekommenderar dom större arken som är rullade i förpackningen. mindre kavlingsarbete)

100 gr ädelost, smulad

1 ägg

ca 10 pepparkakor



1. Kavla ut smördegen till dubbel storlek

2. Smula ädelost över och vik den dubbel

3. Kavla ut degen till dubbel storlek igen

4. Pensla med ägg

5. Skär i remsor

6. Doppa remsorna i krossade pepparkakor och vrid till snurror

7. Grädda mitt i ugnen på papper, ca 10 minuter på 200 grader.



Jag har dock ändrat lite på det, allt eftersom jag bakat dom. Jag brukar skära i remsor först, SEDAN pensla med ägg och smula pepparkakorna direkt över de penslade remsorna. Mindre kladd vid skärandet om man inte penslar med ägg förrän efteråt. Oxå lättare att smula kakorna direkt över, istället för att gegga med doppande och sånt. :) Använd sån ädelost du gillar, det funkar riktigt bra med tex Höng Himmelblå dom lite starkare smakerna. Tips från coachen alltså. :) Enjoy

2 kommentarer:

Eva sa...

*drägglar* jag väntar väl till nästa år med att testa dessa...

mamsen sa...

Mm, det låter gott
Kram