tisdag, mars 31, 2009

Dilemma...

Så var det då sista dagen på min sjukskrivning. Pratade med MVC i morse för att få en ny läkartid. Fanns ingen tid innan måndag morgon. Fick återigen en mindre föreläsning om att FK nog inte kommer godkänna en längre sjukskrivning eftersom det är så sent i graviditeten. Nån vecka till kanske jag kan komma undan med, sa BM jag pratade med. Så nu sitter jag här med våndor igen. Hur ska man göra det här? Jag kan gå och sätta mig på jobbet och sitta av dagarna, det går ju, men mina kollegor får då ingen som helst hjälp och jag kommer känna mig som ett monster som sitter där istället för att de får upp personal som kan jobba fullt ut. Hälsosamt. Verkar dock som att FK tycker att det är bättre att man gör så, bara man inte belastar dem. Kul att man betalar skatt för att det ska finnas ett stödsystem i samhället.

Jag har annars att välja på:
  • Ta ut tidig föräldrapenning och använda ca 20 dagar redan innan bebis kommer. Inte så skoj att behöva göra så heller. Kommer resultera i att jag vill ta ut mindre dagar/vecka sedan med för att kompensera för de dagar jag förlorat redan innan.
  • Ta ut semester. Har ju lite dagar + lite komp att använda, men samtidigt så känns det idiotiskt att ta ut dem med. Jag har ju för fan jobbat ihop mina dagar själv och vill ju använda dem till just semester, inte för att avlasta FKs skyldighet att betala ut sjukpenning.

Kanske det är bättre att man jobbar, sliter ut sig och sedan kostar en sjukvården en massa pengar när man får ligga på neonatalen och ta upp resurser för att bebisen kommer för tidigt av ren stress. Verkar som att det är ett alternativ som FK gillar, då kostar det ju någon annan pengar och inte dem. Dessutom har man ju räkningar att betala här hemma med, så de är ju oxå en faktor i det hela.

Jaha, någon som har några bra tips? Jag känner mig uppgiven....

4 kommentarer:

Lilla pissmyran sa...

Din stackare... Jag skulle nog bomba hela FK tror jag ;)

Kan du inte ta ut dessa tjugo dagarna å sen framöver pussla lite med lägsta nivå dagarna, de e ju värda 180 kr nu å ger ju lite bättre än tidigare.. Bara ett förslag =)
Lycka till!

P.s Det där med bomben kanske inte e så fel ändå ;) D.s

mamsen sa...

Ja du, jag vet inte men för din egen skull rekommendera jag semester. Jobba och kanske få för tidiga värkar är ingen bra idé. Fk ska man tydligen inte belasta med någonting nu för tiden. Kan du inte söka läkare på någon annan vårdcentral eller på sjukhuset?
kram

Sandra sa...

Hur Fk tänker kan man ju undra ibland. Har inte ens bemödat mig med att söka HP då vi inte gör så mkt på vårt jobb ;) du ska ju bara vara pedagogisk -fixar du galant ska du se. Har väl egentligen inget råd att ge, gå dit bara för att. Du får väl vara den vuxna som pusslar, spelar spel och degar hela dagarna. Chefen får väl omplacera dig till något annat ett par dagar. Man ska väl inte tvingas ta semester om man inte vill heller...

Lycka till!

Maggan sa...

Stackars tappra Jenny!
Att jobba hemifrån är väl inte melodin på dagis precis. Lite pedagogisk planering så det rullar på under din ledighet kanske skulle funka? Men vem ska snyta näsor och torka rumpor? Dom når du väl förresten inte ner till!
Om du måste jobba så ligg som en säl och läs sagor!! Välj Knyttet även om det drabbar arbetskamraterna! Lungorna mår bra av att vara kvar i din mage och du får ett litterärt barn som redan känner till "Pettersson och Findus" m.fl. när det tittar du i lagom tid! Ta hand om dig!