torsdag, januari 08, 2009

Skrutt-update

Vecka 23 - 7 jan - 13 jan 2009
Mamma: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig genom magen. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger, kanske genom att man känner något ganska kantigt som t.ex kan vara ett skulderblad. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket.

Skrutten: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar väldigt mycket när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk. Barnet mäter cirka 27 cm och väger upp emot 500 gram.

Hallen rör sig framåt. Nu är allt målat en första gång och fler blir det imorgon och i helgen. Riktigt nöjd med den vita färgen. Den blir attans snygg. Calle gör ett kanonjobb - som vanligt. ;) Idag har Elliot hjälpt till och slipat lite på trappräcket som så småningom ska bli iordninggjort med. Jag har bättrat lite i hörnen och målat element. Orkar inte mycket mer just nu.

Jag ska strax gå och lägga mig, helt slut efter senaste dagarna med dålig sömn och jobb på dagarna. Elliot var en tapper kille igår. Han vaknade 4.20 (20 min efter jag lyckats somna) och kunde inte somna om, sen var han på fritids till 13.45, gick på stan med mig och provade skor och gick ärenden, fikade på Orion med Lisa och sedan direkt till pulkabacken med de stora barnen. ;) Jag, Calle, Elliot, Sara, Suss, Duracell, Franken, June och Helen mitt i en stor backe med bara månljus som lampa åkandes pulka fram till 19-tiden. På vägen hem höll han på att somna i bilen, sedan lyckades vi få i honom lite middag och sen i säng. Att han inte kollapsade ungen. ;)

Skönt med fredag imorgon. Lagom med en 3-dagars vecka som start efter julledigheten. I helgen ska Elliot börja på simskola på Dalsjöbadet, sedan ska han på Disney on ice i Göteborg med sin pappa. På söndag är det kalas för en kompis. Fullt upp men det blir nog trevligt. :)

Kram på er!

Inga kommentarer: