torsdag, december 04, 2008

Uppdatering önskelistor

Efter påtryckningar så får jag väl lämna våra önskelistor för året. ;) Elliots lista åkte i postlådan igår så den bör ramla ner i brevlådan idag eller imorgon. Så om du håller ett öga i din mejl, Mamsen, så ska det finnas listor där från resten av oss. :)

Idag väckte Elliot mig 7:20 och hade gjort frukost, vilket visade sig vara en ostmacka och ett halvt glas juice. ;) Gulligt av honom, jag vet, men vad sjutton ska ungen upp att göra när det är kolsvart ute och han kan sova hur länge han vill. Gick och lade oss en stund efter ändå. Dagen ska i övrigt ägnas åt att baka lussekissar och lite andra julprylar. Tänkte testa att göra knäck i micron faktiskt. Slappt, javisst, men fasen vad smidigt om det funkar! ;) Blir ju inte som morfars, men testa kan man ju alltid.

Igår testade jag att göra smördegssticks med pepparkaka och ädelost. Det blev faktiskt jättegott och lätt att göra var det med. Gör så här:

1 ark färdig smördeg
200 gr ädelost
ca 10 pepparkakor
1 ägg

Kavla ut smördegsarket till dubbel storlek.
Smula ädelost över arket.
Vik arket dubbelt och kavla igen till dubbel storlek.
Pensla med det uppvispade ägget.
Skär i remsor.
Doppa i/häll över smulade pepparkakor.
Vrid till snurror och lägg på papper på plåt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min på 200 grader.

Detta skulle bli 12 stycken sticks, men jag gjorde smalare remsor och fick ut 20 stycken. Går att göra ett par dagar innan man ska ha dem, men förvara dem kallt under tiden.

Enkelt va?
Kram på er!

3 kommentarer:

Lilla pissmyran sa...

Låter smaskigt, men var f-an får du all energi i från :)
Kan du inte skicka hit en "spark i röven" så att jag oxå får lite gjort ;)
Kram

Lilla pissmyran sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mamsen sa...

Hej!
Jag hittar ingen önskelista bland mina mail. På lördag handlar vi julklappar med eller utan lista. Det verkar vara ett smarrigt tilltugg, det måste jag prova. Hur är det med Elliot
Kram