tisdag, september 02, 2008

Sluta röka är ganska trevligt.. tror jag..

I torsdags fick jag ett ryck och bestämde mig för att sluta röka. Lite konstigt, tycker vissa, att sluta röka dagen innan helg och möjligt öl-drickande där cigaretten brukar ha en självskriven plats. Men, men, Catten tycker det är typiskt mig att sluta innan helgen... Jag hävdar att alla andra ju slutar på måndagar så det kan man ju inte göra.

Min vändpunkt kom iofs redan för ett tag sedan, när jag började bli sååå trött på att röka, det var liksom inte ett nöje längre, inte kul. Så klev jag in på Shell häromdagen för att köpa tuggumin och killen i kassa plockar per automatik fram cigaretter åt mig oxå. Då kändes det verkligen som om det var dax att lägga ner, när till och med killen bakom disken vet att varje gång jag kommer in så ska jag ha cigaretter. Elliot har inte uppskattat att jag röker heller, och sa häromveckan att han tyckte jag skulle sluta. Så här sitter jag nu, rökfri sedan 5 dagar.

Tro det eller ej, det går faktiskt bra! Första två dagarna började saker och ting att lukta igen, vilket ju är trevligt. Nu vet jag inte vad nåt luktar för jag har en förbannad förkylning som stoppar igen hela näsan på mig. Men jag förutsätter att det kommer lukta godare när den släpper. ;) En av nackdelarna är att kaffet på jobbet smakar mer.. och det smakar inte gott! Men för mycket kaffe är ju inte bra, så det är ju kanske bra i alla fall.

Eftersom rökning hör ihop med ölen på helgen så höll jag mig borta från alkoholen i helgen, för att slippa bli sugen på cigaretter med. Det har ju en tendens att hänga ihop om man säger så. Ölen blir drucken, man blir röksugen och det är ju inte bra när man precis har slutat. Så jag håller mig alkoholfri ett tag tror jag faktiskt. Funderar på att prova att gå på kåren nykter på fredag när vi har presidiemiddag. Kan bli spännande faktiskt. En hel middag med gamla kårrävar och en kårkväll nykter... Vara en av de få som faktiskt kommer ihåg allt som hände på kvällen.. hehehe.. vilken utpressningsmöjlighet! ;) Men ärligt talat så har jag tröttnat på att dricka öl med. Blir ju ofta ett par öl både fredag och lördag de helger Elliot är hos sin pappa och det tar ju bort hela helgen. Man blir trött och slö dagen efter och vips så har hela helgen gått åt skogen. Skittråkigt!

Så här en månad innan födelsedag nummer 31 så verkar jag ha blivit urgammal! Fan vad trevligt! ;) Men nåt roligare måste man ju kunna ha för sig än att vara trött och bakis hela helgen, eller hur? Tänk på alla pengar jag sparar på att inte röka eller dricka! Kan ju renovera huset en massa för dom!! Jag är sååå duktig!! :D

Kram på er!

3 kommentarer:

mamsen sa...

Dultigt. Jag heja på
kram

mamsen sa...

Aj,aj, det blev fel. jag menar duktigt

Bror sa...

Ja visst låter du tråkigt gammal :) Keep it up.