tisdag, februari 12, 2008

Vart är vi på väg inom barnomsorgen egentligen?

Nu börjar jag bli ordentligt trött på politikers sätt att stoppa huvudet i sanden! I egenskap av förälder till ett blivande förskoleklassbarn så har jag besökt kommundelsnämndens möten för att se hur de ska pressa in ytterligare 40 barn på en skola som är byggd för 75, men har 111 inskrivna elever. När man beskriver läget för politikerna så säger de: "Men det där var nyheter för oss, det har vi inte sett några papper på." Tydligen kan man som politiker inte ta ställning till något som inte finns på papper. Besök i den aktuella verksamheten verkar alltför krångliga och bökiga för att någon ska vilja utsätta sig för dem. Men att sitta och fatta beslut om denna verksamhet, med bara papper som bakgrund, det har de fasen inga som helst problem med. Jag blir en förbannad mamma när jag tänker på hur de inte sätter barnens bästa i centrum och agerar utifrån det.

Sedan har vi situationen på våra småbarnsavdelningar... Som fackligt ombud på min arbetsplats så har jag varit med och skrivit en skrivelse som snart ska lämnas in, där vardagen för förskolans minsta och deras personal beskrivs som den är idag. Jag är faktiskt stolt över den och det känns bra att den ska lämnas in. Igår presenterade Borås Tidning läget på stadens småbarnsavdelningar i en sammanfattning och även en stor artikel om våra små på mitt jobb. När jag diskuterade artikeln med min sambo igår så sa jag: "Ska vi gissa vad vår kära kommundelsnämnd säger om detta i morgondagens tidning?" Och mycket riktigt... Idag står det där, svart på vitt, precis som jag misstänkte....

"Jag fick reda på det via BT. Det som beskrivs som den totala katastrofen är inte den bild vi har. Men nu ska allt upp på bordet."


Kommundelsnämndens ordförande i ett jävla nötskal! (ursäkta min franska) Hur ända in i h**vete kan man sitta som ordförande och besluta om sånt här när man inte har en aning!? Eller ännu värre.. han har blivit uppmärksammad om läget av föräldrar på nämndens möten åtminstonde i ett halvår nu och han har ändå mage att säga att han inte har en aning!! Det är ignorant, arrogant och ett jävla sätt, rent ut sagt! Alla frågor som gäller barnomsorg och skola har fått det här bemötandet. Jag ifrågasätter starkt kompetensen hos nämndens ledamöter. Det här gör mig till en ytterst förbannad och kränkt pedagog! Skäms på er!!

Puh! I ren ilska ska jag gå ut och röka, fast jag sagt att jag ska låta bli, sedan ska jag skriva en insändare till Borås tidning. Nu är det krig!

Läs gärna:
Trångbott på förskolan - nu har personalen på Göta fått nog.
Nya riktlinjer på gång.
Kommunalrådet: Kommunen gör allt den kan.

Alla artiklar från Borås Tidnings hemsida.

1 kommentar:

mamsen sa...

Godingen är i alla fall glad trots prickar.

Förstår din ilska. som politiker borde man ha en bakgrund i den verksamhet man ska besluta om anser jag. Kanske de skulle tänka annorlunda då, inte säkert förstås eftersom det är pengar som styr. De måste ju tänka på sina löner oxå.
Kram