torsdag, februari 28, 2008

28 februari 1998 - Kårhusbranden i Borås...









Jag minns den söndagsförmiddagen tydligt än idag. Vaknade i mitt studentrum på Fysikgränd i Umeå efter en festkväll på Corona, ett av kårhusen. Satte på tvn och zappade runt bland kanalerna tills jag hamnade mitt i en nyhetssändning. De berättade att kårhuset i Borås brunnit kvällen innan och att två studenter omkommit. Jag fick gåshud och att mina tankar omedelbart gick till de som varit med om tragedin. Som student kände jag mig på något sätt som drabbad även jag. Jag tror att det hade att göra med att jag som aktiv student kunde förstå hur nära man umgås inom kårvärlden och hur det måste kännas för de som nu förlorat sina vänner. Då kunde jag inte ana att jag 2 år senare själv skulle börja plugga i Borås och bli en del av att återuppbygga den kårverksamhet som då gick förlorad i lågorna.

Som ny kåraktiv student i Borås påmindes man ständigt om att branden inte var långt borta. Det visade sig att flera av de nya vänner jag fick genom kåren hade varit med den där kvällen och det märktes att de hade en extra samhörighet med varandra, de hade gått igenom något fruktansvärt som svetsat samman dem på en annan nivå. Flera år senare, när jag började arbeta på heltid i kårstyrelsen så hittade vi en pärm med tidningsurklipp från branden. Många rysningar letade sig genom kroppen när vi tittade på bilderna och läste texterna, för där på bilderna var vännerna som tröstade varandra, kramades och försökte gå vidare. De vänner som nu även var mina vänner. Kan inte föreställa mig hur de kände, vilka de var innan allt hände eller hur de kom vidare.

Så mina tankar idag går till de som var på kåren den kvällen, de som klarade sig helskinnade och de som förlorades. Till deras vänner och anhöriga. Till mina vänner.

Inga kommentarer: