torsdag, oktober 11, 2007

Bloggen har blivit infocenter för familjen :)

Det finns många åsikter om varför folk ägnar åtskilda minuter av sin dag till att blogga, man vet ju för det första inte ens vem som läser det man skriver så hur ska man veta vad man ska skriva? Sambon har en teori om att människor som vill ha uppmärksamhet och exponera sitt privatliv för alla och ingen håller på med bloggar. Han är för övrigt inte speciellt imponerad av vare sig communities, chattar eller forum heller för den delen. Men det är ju hans åsikter och trivs han med dem får han gärna ha dem för min del. ;)

Så hur kommer det sig att jag bloggar då?
Från början har det med att göra att jag alltid har haft lätt för att skriva och uttrycka mig i skrift. När livet känts bra eller för jävligt eller man helt enkelt bara vill skriva av sig så fyller bloggen en utomordentlig funktion. Jag är ju inte så dum att jag tror att hela världen bryr sig om mina vardagliga bekymmer och funderingar, men möjligheten till feedback finns ju onekligen där. Någon kan ju läsa det man skrivit och komma med lite råd, tankar eller bara en uppmuntrande kommentar. Det händer ju inte om man för dagbok på sin egen laptop och lägger i en mapp någonstans. Eventuellt kan man hjälpa någon annan genom det man skriver, någon i samma sits eller någon med samma problem, och det känns ju bra.

Det har nu visat sig att bloggen fungerar som ett nyckelhål in i mitt liv här för mamma och pappa som finns 11 mil bort och inte träffar oss så ofta. Kan tänka mig att det är trevligt att kunna kika förbi bloggen och se vad som hänt under dagen, sånt som man annars kan göra om man bor i samma stad eller i närheten. Med tänke på att sonen växer och hittar på nya hyss hela tiden så missar de ju trots allt en del. Så välkommen till mitt nyckelhål familjen! :)

Gårdagens middag var för övrigt en succé! Helstekt fylld fläskfilé inlindad i bacon. Rekommenderas! :) Skär en skåra i filén, fyll med vitlöksklyftor (banka till dem lite så smakar de mer), timjan och oregano. Linda filén i bacon, knyt ihop med snöre och bryn snabbt i stekpanna. Lägg i smord ugnsform tillsammans med lite färska champinjoner, rödlöksklyftor och tomathalvor. Salta och peppra grönsakerna lite med och droppa över lite olja och in i ugnen med en köttermometer i filén. Ha den inne i ca 200 grader tills filén är 75-80 grader i mitten, låt vila lite och servera med nåt gott till. Vi hade pommes och bearneise till och det funkade utmärkt. Servera även med en tomat- och löksallad med olivolja och flingsalt. Yummy! :)


Hej mormor och morfar! :)
(någon har serverat busungen glass i badkaret)

2 kommentarer:

mamsen sa...

Hej vännen!
Du har alldeles rätt med att det är bra med blogg. Tydligen fungerar det att nå din blogg via Helena.
Hur är det med godingen. Har hans svinkoppor och krupp gett sig.Vi saknar er men bloggen gör att ni känns närmare än förrut.Ha det så bra. Kramar till er från oss.
mamma och pappa

lillasyter sa...

vem har släppt till o matat monstret me glass i badkaret?? calle som fjäskar ? ;)