fredag, juli 13, 2007

Insändaren i dagens BT som retade upp mig... och mitt svar. ;)

"Utbildning öppnar dörrar till framtiden.

Sommaren i full blom. Sommaren är en tid för njutning och avkoppling - en period att ladda batterierna för att orka ta tag i de utmaningar som väntar runt hörnet.


För många ungdomar infinner sig den stora utmaningen till hösten. Efter att ha klarat av ett decennium i grund- och gymnasieskola, tar nu många ungdomar steget in i högskole- och universitetsvärlden.

Man brukar säga att kunskap är makt. Det är också en nyckel till ytterligare utveckling och steget in i en yrkeskarriär. För mig som SSU:are är allas rätt till en bra utbildning en stomme i välfärdspolitiken. Tjockleken på föräldrarnas plånböcker ska inte få avgöra en persons möjligheter till utbildning.

Enligt SCB:s statistik är det betydligt vanligare att barn till föräldrar med högskoleutbildning som idag studerar på högskolor och universitet, än barn till dem som saknar högre utbildning. Skillnaden är väldigt stor. Endast två av tio barn till föräldrar med lägre utbildning studerar vidare, medan hela sju av tio i den grupp som har föräldrar med högre utbildning.

Att det fortfarande är stora skillnader i vilka grupper som väljer att studera vidare är dessvärre ett faktum. Vi socialdemokrater har under årens lopp utökat antalet studieplatser på landets högskolor och universitet. Allas rätt till högre utbildning har varit en viktig punkt i vår politik för framtiden.

Nu har vi en moderatledd regering som dagligen kommer med förslag som försämrar människors möjlighet till utbildning. Regeringen har beslutat att skrota den så kallade 25:4-regeln. Regeln innebär att den som är över 25 år och har minst fyra års arbetslivserfarenhet får behörighet till högskolestudier. Regeringen har också beslutat att ta bort högskolebehörigheten för flera gymnasieprogram, minska möjligheterna att komplettera på komvux samt dragit ner på ambitionen att bygga ut antalet högskoleplatser.

Sverige behöver inte en politik som hela tiden ska göra det lite svårare för den enskilda individen. Nej, vi behöver en politik där människor får möjligheter att utvecklas, utan att onödiga hinder ska byggas upp. Alla ska ges goda förutsättningar att studera vidare. Det kräver fortsatta utbyggnader av antalet studieplatser, men också fortsatta satsningar på grund- och gymnasieskolan.

Sverige behöver inte den borgerliga bakåtsträvande utbildningspolitiken. Sverige behöver en modern utbildningspolitik som utbildar för framtidens kunskapsintensiva arbetsmarknad."

Jytte Guteland
nominerad till SSU-ordförande

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt svar:

Visst är det viktigt att öppna upp akademien, Jytte, där håller jag med dig helt och hållet. Vad jag däremot har lite problem med är det faktum att du bara pratar om tillgången till högskolan och den enskildes rätt till högre utbildning. Efter 2 år som studiesocialt ansvarig i kårstyrelsen för Studentkåren i Borås så har jag sett ett lite annorlunda resultat av socialdemokraternas frikostiga politik kring individens rätt till utbildning. Det så kallade 50%-målet, som handlar om att minst hälften av eleverna i varje åldersgrupp ska gå vidare till högre studier, och det ökade antalet studieplatser har sammanfattningsvis lett till en utarmning av kvaliteten på den högre utbildningen. Låt mig förklara hur det gått till.


Varje lärosäte har ett antal platser att fylla, varje fylld plats ger pengar i lärosätets kassakista. Med många platser att fylla så behöver man, inte helt oväntat, många studenter att fylla platserna med. Inga studenter, inga pengar. När allt fler lämnar gymnasiet med inkompletta betyg och det blir allt svårare att hitta de som faktiskt har kämpat sig till en grundläggande behörighet, vad gör då lärosätena? Som Stockholms Universitets rektor Kåre Bremer så enkelt förklarade det i ett reportage från TV4 Stockholm i våras: När de som söker inte riktigt håller den kvalitet som utbildningen efterfrågar, så får man sänka intagningskraven på utbildningen. Du kanske kan räkna ut vem det drabbar, Jytte?

Visst är det ett underbart att få ett antagningsbesked som meddelar att man kommit in på högskolan eller universitetet, men vad händer när man några månader senare sitter där i hörsalen med sin första tenta och inser att man inte har den förkunskap som egentligen krävs? Och vad händer med de som faktiskt har behörigheten och den grundläggande kunskapen, men som måste acceptera en lägre svårighetsgrad, långsammare avancemang och sämre kvalitet bara för att alla ska kunna hänga med? Sedan har vi den intressanta vinkeln som handlar om de som redan tagit examen medans utbildningarna höll högre kvalitet och intagningen var hårdare, hur mycket är deras examen värd när arbetsgivaren ofta tittar på kvaliteten på dagens utbildning och inte den man faktiskt examinerats ifrån?

Utbildning öppnar dörrar till framtiden, jo visst är det så, men bara så länge som man sätter utbildningens kvalitet och faktiska värde i första rummet och slutar att se högre utbildning som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd dit man skyfflar in 50% av varje kull gymnasiestudenter utan att ta ansvar för vad som händer med dem sedan. Jag tror på varje människas lika värde och tycker att alla ska ha samma möjligheter att ta sig vart man vill i livet, men jag tror inte att man stärker individen genom att låta honom/henne kämpa sig igenom en högskoleutbildning som man egentligen inte klarar av. Jag har sett alltför många knäckta studenter vid mitt skrivbord som inte kan förstå hur man kan kugga dem på tenta efter tenta, när de ju faktiskt kom in på utbildningen. Det är inte kul att behöva vara den som förklarar för dem att det kanske kan bero på att de inte har den grundläggande kompetensen. De är inga stärkta individer när de går från utbildningen, de är snarare sänkta individer som tappat tron på sin egen kompetens.

Öppna gärna upp akademin, men inse även att alla inte är gjorda för högre utbildning och att det inte gör dem till sämre individer för det. Fortsätt inte öka antalet utbildningsplatser på bekostnad av kvaliteten. Kvantitet ser bra ut i statistiken, men kvantitet utan kvalitet är bara ett sorgligt försök att skaffa sig en status i världen man inte gjort sig förtjänt av. Glöm för allt i världen inte av att utan grundläggade kunskaper så har man ingen nytta av att komma in vid en högre utbildning, så att lägga lite krut på grundskolorna och gymnasiet kanske borde ligga dig lite varmare om hjärtat istället Jytte.


3 kommentarer:

helena sa...

Haha duktigt svarat ;)

Fossing sa...

fick en halvsida i BT igår för mitt svar.. hehe...

Fossing sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.