fredag, april 13, 2007

Bubbliga vårkänslor!

Nu får man väl säga att våren ändå slagit armarna om vintern och äntligen släpat, burit, hotat och burat in snålblåsten och snön i en garderob någonstans långt, långt borta. Ljuset har kommit tillbaka och livet med det. Jag har aldrig riktigt upplevt den där höst/vinterdepressionen som så många pratar om, förrän nu i höstas. Ett tag trodde jag verkligen att jag skulle gå under i mörkret och hällregnet, men mot alla odds så står jag nu inför en ny vår och, som det känns, ett nytt liv. Det är verkligen helt fascinerande hur årstiderna påverkar oss människor och hur hela ens livssyn kan få sig en knäck bara för att det är mörkt vissa perioder av året.

Men nu är det vår, det är ljust och det är sol. Allt tinar upp från vinterdvalan. Fåglarna vaknar, gräset spirar och alla hjärtan klappar lite extra hårt och skapar livsglädje och önskan om att njuta av vad livet har att erbjuda. På jobbet är vi ute mest hela dagarna och det är verkligen helt underbart. Ungarna behöver leka av sig allt de hållt inne med under långa månader inomhus och de rör verkligen upp dammet på gården. Gemensamt för barn och fröknar är att vi alla verkligen njuter av att få vara ute i solen. Förskollärare är ett toppenjobb på den ljusa delen av året. ;)

Men det är inte bara naturen och dagisbarnen som vaknar av våren och solen utan tydligen även studentföreningar och gamla avdankade kåraktiva. Helt plötsligt poppar det upp overallssittningar, punschsittningar, grillfester, festföreningsinvigningar och andra roligheter. Själv är jag väl vid det här laget en halvgammal kåraktiv kanske. Har fortfarande vänner som är aktiva, lägger mig gärna i kårpolitiska frågor och kan tänka mig att krypa ner i overallen för en kväll på kåren, samtidigt som jag är duktig dagisfröken och mamma på dagarna. Det är alltid spännade att få ihop de olika bitarna faktiskt. Kollegorna på jobbet bara fnissar när de hör om kårens konstiga ritualer och smeknamn, de tycker att jag är helskum. Ibland tycker jag det också, vilken annan mamma håller på så där? Å andra sidan så vet jag flera andra mammor som håller på så där.. Pappor också för den delen. :)

Vad som slår mig är hur våren blåser liv i hela det sociala livet. Självklart har man ju sina vänner även på vintern, men visst gör våren sitt till för att man ska ta sig i kragen och dra ihop något kul med det gamla gänget. Det är nästan som att få helt nya vänner faktiskt. Man måste uppdatera sig så klart, det har ju hänt massor sen sist man sågs. Man blir alltid lika förvånad när man får höra skvaller man missat "Va?? Är hon gravid?" ;) Det är som att våren stimulerar hela ens attityd och nyfikenhet på vänner man redan känner men kanske ändå inte. Tänk att man som människa är så påverkad av solljus och värme. Det är spännande måste jag säga och jag är tacksam för att man får vakna och "starta om" i alla fall en gång om året. ;)

Nu ska jag ge mig ut på balkongen med en kopp nybryggt kaffe och solsnoka mig en stund.

Bubbliga vårkramar på er där ute!

Inga kommentarer: