onsdag, mars 07, 2007

Fyrtio-arton ursäkter när man inte vill sova....

Läggdags för mitt lilla monster. Har du en aning om hur fyndiga ursäkter en snart 5-årig buse kan komma på för att slippa ta den enkla vägen, dvs att bara krypa i säng, dra täcket upp till hakan och somna? Så här ganska exakt 1 timme in i proceduren så har jag fått höra:

19:15
"Vilka av barbabarnen har jag inte på utsidan av mina barbaböcker?"
Otroooligt fyndig fråga när hälften av barbaböckerna har fått fötter (jag undrar hur) och effektivt "försvunnit" bakom Playmobil-skeppet, i Legolådan eller under sängen.

19:26
"Mamma klockan ser inte ut att vara åtta än! Jag ska lägga mig klockan åtta!"
Vis av erfarenheten av den inbyggda trögheten i den lille mannen har jag satt igång gå-å-lägga-sig-aktiviteten lite tidigare än vanligt. Tji fick jag för det.

19:32
"Mamma varför måste jag stå när vi borstar mina tänder? Kan inte jag få sitta på toalettlocket idag?"
Jag brukar sitta där för att kunna borsta hans tänder ordentligt. Man ser väldigt dåligt när han står och vinglar uppepå toalettlocket och jag bryter ryggen om han ska sitta där. Logiskt tycker jag, fuskigt som fasen tycker han. ;)

19:40
Godnattpuss och omstoppande av monster i racerbilssängen. So far so good.... I wish!

19:42
"Mamma! Jag vet vad vi glömde! Ställa min väckarklocka!"
Han har tre stycken för guds skull! Den enda med fungerande batterier är så svår att ställa att även om jag siktar i fem minuter så kan jag råka ställa den på 5:12 istället för 6:30. DET är irriterande, även om det är en synnerligen tuff väckarklocka i form av ett autentiskt racerbilsdäck med coola fälgar och allt. Lyckades undvika att behöva ställa den.. igen...

19:47
"Maaaammaaa......" (litet monster smyger ut ur sitt rum) "när jag skulle kissa förut kom det bara några droppar... " (han tittar "under lugg" med stoooora blå barnaögon)
Vad gör man? Nekar sitt barn att kissa? Listig som han är har han ju kommit på att jag inte kan göra det, vilket gör att han nu måste upp och kissa minst 4 gånger innan han kan somna. Förstående mamman, dvs jag, frågar om han är kissenödig. Näe, blir svaret, det är han inte. Han ville bara berätta att det kommit några droppar så att han kan helgardera för nästa, redan planerade, toalettbesök. Efter lite diskussion går han och lägger sig igen.... eller ja.. han fastnar först i tvn och sedan måste han bara klappa katten gonatt.. igen.. ;) Han är inte dum det lilla livet...

19:52
"Mamma, jag har sååå ont i halsen!" (han stegar bestämt in i köket med händerna bestämt i sidorna och huvudet på sned)
Detta är alltid ett trumfkort. Hur, hur, hur, ska jag säga att han inte har det? Går inte och det vet han ;). Så jag känner på panna, klämmer lite på halsen, ger lite vatten och lovar att vi får vidta åtgärder imorgon om det inte blivit bättre. Nu misstänker jag även att han letar fel som kan göra att han får vara hemma från dagis imorgon. Eftersom jag har varit sjuk idag och vi varit hemma så har ju han haft jättemysigt. ;)

20:10
"Mamma, jag kan inte sova om mumieboken ligger i mitt rum. Den är otäck!"
Sagt och gjort, mumieboken får bo i hyllan i vardagsrummet istället. :)

20:17
"Kissenödig!"
Den var väntad. Snabbt löst hur som helst. ;)

20:25
"Mamma, imorgon måste Monstret flytta ner i källaren!"
Han har ett gigantiskt mjukisdjur, som han vunnit i en tävling i en affär, som föreställer Sully från Monsters Inc. Han den långhåriga mintgröna prylen du vet. I perioder är han tokrädd för den här och nu är det dax igen tydligen. Eftersom Sully lämnar långa mintgröna hår överallt när han brottas med mitt monster så lovar jag att bära ner honom imorgon. Jag blir lovad en påminnelse imorgon. Nu borde han väl ändå vara trött??

Sedan kommer den oroväckande tystnaden. Han kommer inte upp, han ropar inte, men jag hör skumma ljud från hans rum. Inga höga ljud, men han tassar runt, flyttar försiktigt på saker och bläddrar i böcker. Går jag in nu så kommer han se otroooligt skyldig ut och peta in 14 böcker under kudden så det ser ut som om han tänker sitta upp och sova med dem som ryggstöd. Tänk vad jag ska påminna honom om denna otroliga ovilja att sova när han blir tonåring och inte vill göra annat än att sova... ;)

Nu är klockan efter 21 och det är nog dax att kika in i hans rum trots allt... ;) Natti!

Inga kommentarer: