onsdag, mars 21, 2007

Förskollärare vs administratörsproffs


Ibland behöver man verkligen ta sig en funderare på om man hamnat på rätt arbetsplats. Vi hade studiedag nyligen och spenderade förmiddagen hos en psykolog som varit handledare åt arbetslagen på min arbetsplats för att stärka samarbetet mellan oss i personalen. För att lära oss att se varandras positiva sidor så fick vi den här käcka övningen:
Man sitter i par och man får varsitt post-it block och en penna. På lapparna ska man sedan skriva ner sin partners bra egenskaper, en egenskap på varje lapp. Lapparna ska man sedan sätta på partnern.

Sagt och gjort, jag hamnade naturligtvis med den av mina kollegor som jag har svårast att hitta goda egenskaper på, men tänkte att "vafan! jag ser det som en utmaning att se det positiva då." Vi fick några minuter på oss och min partner muttrade hela tiden att det var så svårt att skriva nåt om mig eftersom hon aldrig sett mig i barngruppen (vi jobbar på olika avdelningar). Efter vi var klara så hade jag iaf fått 5 lappar och hon hade fått några fler av mig. Då kommer det roliga, när man ska titta på sina lappar och få känna sig som en bra människa som besitter dessa fina egenskaper... Trodde jag ja! Vad möttes jag av för positiva saker? Här ska du få höra...

  • Datortokig
  • Kaffekokare
  • Telefongalen
  • Lätt att få kontakt med folk
  • Snabba ryck på det övergripande

Jo man tackar!! *asg* Jag måste skaffa mig ett administratörsjobb tror jag! Sekreterare here I come!

Visst, jag är en av dom få på jobbet som vet hur man sätter igång en dator (datorkunnig hade jag valt), jag vet även hur man fyller på pulver i kaffemaskinen (praktiskt lagd kanske?), jag vet hur man ringer chefen för att få svar på saker man undrar över (kalla mig handlingskraftig istället), jag har lätt för att få kontakt med folk iofs (första grejen jag kan ta som en bra egenskap) och jag fixar det övergripande snabbt (dvs fixar vikarier åt alla, kopierar, skriver ut bilder till barnens portfoliepärmar, beställer kaffe, samordnar materialbeställningar, gör semesterscheman, för protokoll på träffar och går på ledningsgruppsmöten... )

Inte för att klaga men har jag inte några andra bra egenskaper att påpeka? Snäll? Trevlig? Öppen? Något? *skrattar* Egentligen är det skitkul... Men ändå... Speciellt efter idag när personalen på sonens dagis beslutade sig för att jag nog skulle bli deras chef en vacker dag så det var bäst att hålla sig väl med mig. *flinar* "Du som är så handlingskraftig, framåt och trivs på möten.. du borde ju sitta i ledningen istället!"

Jag kanske ska söka nytt jobb trots allt, kanske barnfrisörska? ;)

1 kommentar:

Theo sa...

Jäklar vilka egenskaper! När jag blir rik ska jag anställa dig som min sekreterare. Fixar kaffet, fixar min dator och är snabb i vändningarna också ;)